loading...
انجمن ریاضی دبیرستان علامه حلی 8 (منطقه 9)
سینا کاظمی بازدید : 325 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)

ریاضی از آن نوع درس هایی است که یادگیری آن برای همه کمی سخت است.من در این پست برای شما بازدید کنندگان گرامی 20 نکته جالب و مفید را قرار داده ام که می توانید با مراجعه به ادامه ملب این 20 نکته را مشاهده کنید و از انها برای یادگیری بهتر ریاضی توسط خود استفاده کنید.

برای آنكه بتوانید ریاضی را بهتر بخوانید، بهتر بفهمید، بهتر یاد بگیرید و بیشتر با آن دوست شوید، بیست نكته زیر را بخوانید و به كار ببرید:

 

۱-به خاطر داشته باشید كه یادگیری درس ریاضی حتما باید در كلاس انجام گیرد، زیرا یادگیری این درس به شدت وابسته به معلم است.

 

۲- برای یادگرفتن ریاضیات داشتن تمركز الزامی است. پس به هنگام یادگیری سر تا پا گوش باشید. به ویژه اینكه دبیر ریاضی از معدود دبیران پشت به كلاس است، زیرا دائما مجبور به استفاده از تخته برای نوشتن است.

 

۳- به توضیحات دبیر یا مدرس ریاضی باید كاملا دقت كنید، زیرا چكیده ی چند سال تجربه و انتقال مطلب به همراه منطق ریاضیاتی درس را تواماً ارائه می كند.

 

۴- مراحل محاسباتی هر تمرین را به زبان خودتان برای خودتان بازگویی كنید و راهنما و خود آموز خاص خودتان را در هر مبحث بنویسید.

 

۵- از عدم توانایی یا مهارتتان در حل تمرینها و مسائل نترسید و دلسرد نشوید، بلكه با شعف تمام با آن برخورد كنید، زیرا با پی بردن به ضعف ها و نقص هایتان نیمی از عیب را رفع كرده اید.

 

۶- به هنگام حل تمرین حدس بزنید كه چگونه سؤال یا سؤالات مشابهی ممكن است در امتحان بیابید.

 

۷- در انجام تمرینهای هندسه، درك این كه قضیه از شما چه چیزی را می خواهد، مهم است. هر چه راههای بیشتر و جدیدتری برای بیان محتوای قضایا، تعاریف و اصول موضوعه پیدا كنید، هندسه را بهتر فهمیده اید.

 

۸- ریاضی سیری پلكانی دارد.بنابراین آمادگی مهارتی در انجام مفاهیم قبلا آموخته شده و درك آنها پیش نیاز درك مفاهیم ریاضی بعدی است.

 

۹- در كلاس درس ریاضی فعال باشید. دقت كنید، سؤال كنید، تمرین كنید، مراحل محاسباتی را ثبت كنید.

 

۱۰-موقع یادگیری تلاش كنید ساختار ریاضی، ارتباطات، روابط اجزاء و منطق ریاضی حاكم بر آن، كاربردها و سایر ویژگی های نظری مطلب را بفهمید.

 

۱۱- با خودسنجی در تمرین های ریاضی، بلافاصله علل ناكامی و عدم موفقیت خودتان در مقابله با تمرین را ریشه یابی كنید. مثلا این ناكامی ناشی از این باشد كه:

الف) در درك و فهم ریاضیاتی تمرین مورد نظر مشكل دارید.

ب) در حل تمرین یا تمرین های مورد نظر مشكل دارید.

ج) تمرین هایی كه انجام داده اید به حد كفایت و لازم نبوده است.

 

۱۲- تمرین های ریاضی را یك ضرورت و نه اجبار تلقی كنید و با داشتن نگرش مثبت به این تكالیف و هدفمند بودن از تمرین های ریاضی استفاده بیشتری ببرید.

 

۱۳- فقط به تمرین های موجود در كتاب درسی بسنده نكنید، بلكه از كتاب های ویژه حل تمرین یا به اصطلاح كتاب كار هم استفاده كنید.

 

۱۴- اصل اساسی در انجام تمرین های ریاضی استفاده از استدلال قیاسی است. نسبت به این مساله حساس و واقف باشید تا سرعت كارتان زیاد شود.

 

۱۵- هیچ گاه به هنگام خستگی به ادامه تمرین ریاضی نپردازید، زیرا خستگی باعث كاهش دقت و تمركزتان شده و ضریب خطاها و ناكامیتان را بالا می برد.

 

۱۶- ریاضی مثل هر علم دیگری زبان خاص خودش را دارد. این زبان را بفهمید و بیاموزید تا از ارتباط با ریاضی لذت بیشتری ببرید. زبان ریاضی مجموعه ای از اعداد، علائم و نمادها، حروف، اشكال و روابط بین آنهاست.

 

۱۷- یكی از موانع درك ریاضی، نداشتن تصور ریاضیاتی مثبت از خود است. این موانع ممكن است در درك ریاضی، در تمرین ریاضی، در امتحان ریاضی دادن یا در تست ریاضی زدن باشد. با تلاش و تمرین سعی كنید بر این موانع غلبه كنید.

 

۱۸-اصول حل مساله را یاد بگیرید و به كار ببرید. این اصول شامل موارد زیر است:

۱) مساله را بفهمید. یعنی فرض ها و شروط مسأله را درك كنید. داده ها و مجهول ها را روی كاغذ بیاورید، ترسیم كنید یا مجسم كنید.

۲) ارتباط منطقی میان داده ها، شروط مسأله و مجهول را پیدا كنید.

۳) راه حل ها را پیدا كنید.

۴) عملیات را اجرا كنید و محاسبات لازم را انجام دهید.

۵) جوابهای به دست آمده را وارسی كنید و از صحت آنها مطمئن شوید.

۶) راه حل های كوتاه تر یا متفاوت را پیدا كنید.

 

۱۹- هرگز قبل از حصول اطمینان از یادگیری متن و جوهره ی درس به سراغ انجام تمرین نروید، زیرا احتمال ناكام شدن و عدم موفقیتتان زیاد خواهد بود.

 

۲۰- هرگز به سراغ حل المسائل نروید مگر آنكه قبلا:

۱-كتاب درسی را خوانده باشید.

۲-جزوه درسی تان را دقیق مطالعه كرده باشید.

۳-از كتاب كمك درسی یا نوار یا سی دی آموزشی استفاده كرده باشید.

۴-از معلم تان برای رفع اشكال كمك گرفته باشید.

۵-به دوستانتان یا همكلاسی های برتر برای رفع اشكال مراجعه كرده باشید.

۶-از اعضاء خانواده یا دیگران كمك گرفته باشید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این وبلاگ توسط دانش آموزان دبیرستان علامه حلی 8 ساخته شده تا بتواند سطح آگاهی شما عزیزان بازدید کننده را نسبت به درس شیرین ریاضی بهتر کند.شما می توانید با دادن نظرات خود مار را در ساخت بهتر این وبلاگ یاری کنید. در این وبلاگ هر هفته یک سوال مطرح می شود و در هفته بعد جواب آن همراه با برندگان مشخص می شود.این وبلاگ توسط کاظمی،عبدی،سلمان خواه،هادی، ساخته شده است و مخصوص انجمن علمی(ریاضی ) دبیرستان علامه حلی 8 است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    تا چه اندازه از ریاضی خوشتان می آید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 140
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 12,404
  • بازدید کلی : 116,293
  • کدهای اختصاصی

    20 نکته برای یادگیری بهتر ریاضی

    کد دانستنی ها